6.0 TINJAUAN AWAL
10 orang murid 2
Optimis yang dipilih sebagai sampel kajian adalah hasil pemerhatian semasa
pengajaran dan latihan. Ujian pra dijalankan untuk mengenal pasti tahap
kemahiran murid dalam menulis Jawi. Saya memberikan dua jenis kertas soalan
berbeza kemahiran dalam tempoh masa yang berbeza. Pertama, soalan untuk
mengenali huruf Jawi yang mewakili huruf Rumi dan menulis suku kata mudah Jawi daripada
perkataan dalam tulisan Rumi. Manakala soalan kedua adalah untuk menyambung
huruf-huruf tunggal Jawi. Soalan yang dikemukakan merangkumi semua subtopik
dalam Jawi (Lampiran E). Setelah murid selesai menjawab, kertas jawapan mereka
dikutip dan jawapan mereka dianalisis. Jawapan murid tidak dibincangkan kerana
soalan yang sama akan digunakan untuk ujian pos. Jadual 4 di bawah menunjukkan keputusan
prestasi yang ditunjukkan oleh murid-murid dalam ujian pra:
Jadual 4
Analisis Keputusan Ujian
Pra
Julat markah
|
Gred
|
Tulis Suku Kata Mudah
Tanpa Kad Dalil
|
Mengenal huruf Yang Boleh Disambung Dan Tidak Boleh Disambung
Serta Menyambungnya Tanpa Kad Avu Zar Zad
|
||
Bilangan
Murid
|
Peratus
|
Bilangan
Murid
|
Peratus
|
||
10
|
A
|
0
|
0%
|
0
|
0%
|
8
- 9
|
0
|
0%
|
0
|
0%
|
|
6
- 7
|
B
|
0
|
0%
|
0
|
0%
|
4
- 5
|
C
|
0
|
0%
|
0
|
0%
|
2
- 3
|
D
|
5
|
50%
|
3
|
30%
|
0
- 1
|
E
|
5
|
50%
|
7
|
70%
|
Berdasarkan dapatan dalam Jadual 4, daripada 10 orang murid yang
mengambil ujian pra untuk menulis suku kata mudah tanpa Kad Dalil, tiada
seorang pun murid yang mencapai gred A hingga C. 5 orang murid mencapai Gred D (50%) manakala 5 orang murid lagi
mencapai gred E (50%). Untuk ujian pra bagi mengenal huruf yang boleh disambung
dan tidak boleh disambung serta menyambungnya tanpa Jadual Avu Zar Zad, tiada
seorang pun murid yang mendapat gred A hingga C. 3 orang (30%) mencapai gred C
manakala 7 orang lagi mencapai gred E (70%).
Dapatan ini menunjukkan bahawa murid yang menjadi sasaran kajian
sememangnya mempunyai masalah dalam menguasai kemahiran menulis Jawi. Daripada
pemerhatian juga, didapati kebanyakan murid-murid ….
No comments:
Post a Comment