6.0 JADUAL PELAKSANAAN KAJIAN, ANGGARAN
PERBELANJAAN DAN ALAT BANTU MENGAJAR
Kajian ini akan melibatkan saya sendiri
sebagai pengkaji dan 10 orang murid Tahun 2 Optimis sebagai sampel kajiian. Di
bawah ini ialah jadual pelaksanaan kajian dalam tempoh masa yang telah
ditentukan:
Jadual
1
Pelaksanaan Kajian Dalam Tempoh Masa 3 Bulan
Bulan
|
Minggu
|
Aktiviti
|
Catatan
|
Mac
|
1
|
Tinjauan Awal:
i. Mereka bentuk soalan untuk ujian pra dan ujian pos bagi mengenal
pasti kemahiran murid
ii. Mereka bentuk soal selidik (10 soalan)
iii. Menjalankan ujian pra (20 minit)
iv. Mengedarkan soal selidik kepada murid dan mengumpul semula selepas
10 minit
v. Membuat perhatian terhadap sikap murid sebelum aktiviti intervensi
|
i. Soalan ujian seperti di Lampiran A
ii. Soal Selidik seperti di Lampiran B
iii. Perkara-perkara di perhatikan seperti di lampiran C
|
Mac
|
2 & 3
|
Analisis Data Tinjauan awal:
|
|
|
|
i.
Menganalisis, merekod dan
melapor markah ujian pra - bilangan dan peratus yang lulus/yg dapat menjawab
dengan betul.
ii. Menganalisis data soal selidik - menentukan nilai min bagi
mengukur minat/persepsi murid pada mata pelajaran Jawi dan bilangan serta
peratus bagi setiap kategori skala
iii. Melaporkan dapatan analisis data soal selidik dalam Jadual
iv. Melaporkan dapatan pemerhatian
|
|
Mac
|
4
|
Merancang dan menyusun aktiviti intervensi:
i. Aktiviti I: Mereka bentuk Kad Dalil Avu Zar Zad dan memperkenalkan
kad kepada murid-murid.
Murid akan diperkenalkan terlebih
dahulu dengan Teknik Dalil - Menggunakan Jadual kunci huruf yang mengandungi
huruf-huruf tunggal Rumi bersamaan huruf tunggal Jawi (Contoh Kad di Lampiran
C)
ii. Aktiviti II: Memberi soalan latih tubi untuk mengenal pasti kemahiran murid
mengenal pasti huruf dan kemahiran murid menulis suku kata mudah.
iii. Aktiviti IV: Memperkenalkan Teknik Avu Zar Zad
iv. Aktiviti V: Memberi latih tubi - murid perlu menulis jawapan bagi
perkataan bagi mengesan kemahiran mereka mengenali huruf-huruf yang boleh
disambung dan yang tidak boleh disambung.
|
|
April
|
1-3
|
Melaksanakan aktiviti intervensi sebagaimana yang
dirancang secara satu persatu
Melakukan pemerhatian dan membuat perekodan terhadap
perubahan sikap dan tingkah laku murid
|
Nota: semua aktiviti akan divideokan
|
April
|
4
|
Menjalankan ujian pos untuk menilai tahap perubahan
tingkah laku terhadap teknik yang diperkenalkan.
Mengedar soal selidik untuk dijawab oleh murid
|
|
Mei
|
1
|
Menganalisis data ujian pos
Menganalisis data soal selidik
Menyediakan jadual dan pelaporan hasil analisis data
|
|
|
2
|
Menulis refleksi kajian dan membuat cadangan
|
|
|
3
|
Mengemas kini laporan - editing, memastikan isi kandungan, rujukan dan lampiran
dilengkapkan
|
|
|
4
|
Menjilid laporan dan bersedia untuk dihantar ke PPD.
|
|
Anggaran
Perbelanjaan Kajian
Untuk menjalankan kajian ini, saya telah
mengenal pasti bahan dan kos yang akan terlibat. Jadual di bawah menunjukkan
perincian bagi bahan dan anggaran perbelanjaan kajian:
Jadual
2
Anggaran Perbelanjaan Kajian
Bil
|
Butiran
|
Harga Per unit x unit (RM)
|
Jumlah
(RM)
|
1
|
Kertas mahjung
|
0.20 x 10
|
20.00
|
2
|
Kertas A4
|
10.00 x 1 rim
|
10.00
|
3
|
Dakwat pencetak
|
80.00 x 1 katraj
|
80.00
|
4
|
Artline
|
3.00 x 3
|
9.00
|
5
|
Bahan fotostat
|
0.50 x 50 helai
|
2.60
|
6
|
Thum drive
|
40.00 x 1
|
40.00
|
Alat
Bantu Mengajar
Senarai ABM yang digunakan (jika ada) juga
boleh disediakan dalam satu jadual, contoh dengan format berikut
Jadual
3
Alat
Bantu Mengajar Yang Digunakan
Bil
|
Jenis ABM
|
Kuantiti
|
1
|
Kad Dalil Avu Zar Zad
|
10
|
No comments:
Post a Comment