2.0 FOKUS
KAJIAN
Kemahiran
menulis Jawi merupakan tunjang kepada pencapaian baik Pendidikan Islam dalam
peperiksaan PMR dan SPM. Oleh kerana itu, saya harus mengambil langkah segera
untuk mengatasi masalah 10 orang murid Tahun 2 Optimis yang tidak dapat menguasai
kemahiran menulis Jawi. Saya telah dapat mengenal pasti punca utama mereka
tidak dapat menulis Jawi dengan baik ialah tidak mengenali huruf Jawi yang
mewakili huruf Rumi dan tidak tahu bagaimana untuk menyambung antara
huruf-huruf Jawi. Maka saya akan menggunakan
teknik baru yang akan membantu mereka mengatasi masalah tersebut. Teknik baru yang saya namakan sebagai Dalil Avu Zar
Zad akan digunakan bagi membantu mereka mengenali huruf-huruf Jawi yang
mewakili huruf-huruf Rumi dan membantu mereka menulis suku kata mudah dalam
Jawi. Seterusnya saya akan menggunakan formula baru yang akan membantu murid
mengenali huruf tunggal Jawi yang boleh disambung dan tidak boleh disambung. Menggunakan
10 orang murid Tahun 2 Optimis sebagai
sampel kajian sangat bertepatan kerana sebagai guru Jawi mereka, saya dapat
berhubung dengan murid-murid tersebut secara langsung untuk mengaplikasikan
formula yang saya perkenalkan. Selain itu, aktiviti memberi mereka ujian dan
meminta mereka menjawab soal selidik akan dapat dijalankan dengan lebih mudah.
Saya berharap hasil analisis data akan dapat membantu saya mengenal pasti sama
ada intervensi yang saya laksanakan dapat meningkatkan kemahiran murid dalam
menulis Jawi.
No comments:
Post a Comment