8.0 PENILAIAN
Untuk mengesan
keberkesanan Teknik Dalil Avu Zar Zad dalam meningkatkan kemahiran murid
menulis Jawi, saya menjalankan ujian pos. Ujian akan mengesan sama ada berlaku
peningkatan dalam kemahiran dengan melihat peratus murid lulus dalam ujian menulis
Jawi. Saya juga akan mengedarkan soal selidik berkenaan minat murid terhadap
mata pelajaran Jawi untuk mengenal pasti sama ada berlaku peningkatan dalam
minat mereka terhadap P&P mata pelajaran Jawi. Selain itu, laporan saya berkenaan dengan
perubahan sikap dan tingkah laku murid semasa proses pengajaran dan
pembelajaran akan turut digunakan bagi memperjelaskan lagi sama ada objektif
menjalankan kajian iaitu untuk meningkatkan kemahiran murid dalam menulis Jawi
tercapai atau sebaliknya. Huraian adalah mengikut objektif khusus kajian
seperti berikut:
8.1 Objektif 1
: Untuk memastikan 100% sasaran kajian iaitu 10 orang murid 2 Optimis lulus dalam
ujian mengenal pasti huruf Jawi yang mewakili huruf Rumi dan menulis suku kata setelah
menggunakan Teknik Dalil.
Murid telah
menjalani ujian pos. Soalan ujian yang digunakan semasa ujian pra digunakan
semula. Soalan ujian mengarahkan murid menulis suku kata mudah Jawi daripada
tulisan Rumi. Perbandingan keputusan yang dicapai murid dalam ujian pra dan pos
adalah seperti dalam Jadual 5.
Jadual 5
Perbandingan Keputusan
Ujian Pra Dan Ujian Pos Iaitu Sebelum Teknik Dalil Dan Selepas Teknik Dalil
Ujian Pra
|
Ujian Pos
|
||
Gagal
|
Lulus
|
Gagal
|
Lulus
|
100%
|
0%
|
0%
|
100%
|
Jadual
menunjukkan semua murid yang gagal semasa ujian pra telah lulus dalam ujian
pos. ini menunjukkan Teknik Dalil telah dapat meningkatkan kemahiran 10 orang
murid 2 Optimis mengenali huruf Jawi yang mewakili huruf Rumi dan menulis suku
kata mudah bagi tulisan Jawi. Dapatan ini juga menunjukkan objektif menjalankan
kajian ini iaitu untuk memastikan 100% murid lulus dalam ujian setelah
menggunakan teknik Dalil Avu Zar Zad telah tercapai.
8.2 Objektif 2:
Untuk memastikan 100% sasaran kajian iaitu 10 orang murid 2 Optimis lulus dalam
ujian bagi mengenal pasti huruf-huruf Jawi yang
boleh dan tidak boleh disambung setelah menggunakan Teknik Avu Zar Zad.
Soalan kedua
ujian pos ialah untuk murid-murid menyambung huruf-huruf tunggal Jawi. Soalan
yang digunakan juga adalah sama dengan soalan yang digunakan semasa ujian pra.
Analisis data adalah seperti dalam Jadual 6 di bawah:
Jadual 6
Perbandingan Keputusan
Ujian Pra Dan Ujian Pos Iaitu Sebelum Teknik Avu Zar Zad Dan Selepas Teknik Avu Zar Zad
Ujian Pra
|
Ujian Pos
|
||
Gagal
|
Lulus
|
Gagal
|
Lulus
|
100%
|
0%
|
20%
|
80%
|
Berdasarkan dapatan
dalam Jadual 6, didapati Teknik Dalil Avu Zar Zad berjaya menjadi pemangkin
perubahan markah yang ketara terhadap para murid. Walaupun ujian pos
menunjukkan 20% peratus murid masih gagal, namun tidak memberi makna kegagalan
teknik ini meningkatkan kemahiran murid kerana murid berkenaan gagal mengikuti
sesi pengajaran dan pembelajaran seperti murid-murid lain, iaitu sering tidak hadir
ke sekolah. Dapatan ini juga menunjukkan objektif kajian tindakan ini iaitu
untuk meningkatkan kemahiran 10 orang murid Tahun 2 Optimis mengenal
huruf-huruf Jawi yang boleh dan tidak
boleh disambung serta menyambung huruf-huruf tunggal menggunakan Teknik Avu Zar
Zad dengan memastikan 100% murid lulus dalam ujian telah dapat dicapai.
No comments:
Post a Comment