ABSTRAK
Sikap dan
tingkahlaku 10 orang murid Tahun 2 Optimis semasa proses pengajaran dan
pembelajaran mata pelajaran Jawi menunjukkan mereka tidak begitu berminat
dengan pengajaran dan pembelajaran mata pelajaran Jawi. Punca masalah yang
utama ialah kerana mereka tidak mengenal
huruf Jawi yang mewakili huruf Rumi serta tidak mahir menyambung antara huruf-huruf
tunggal Jawi. Maka fokus kajian ini adalah untuk menangani masalah tersebut
dengan memperkenalkan satu kaedah baru bagi membantu murid tersebut mengenali
huruf Jawi yang mewakili huruf Rumi serta satu kaedah baru bagi meningkatkan
kemahiran mereka menyambung antara huruf-huruf Jawi. Tinjauan awal menunjukkan 10 orang murid
tersebut gagal dalam ujian mengenal huruf dan gagal juga dalam ujian menyambung
huruf. Soal selidik bagi mengukur minat mereka terhadap P&P mata pelajaran
Jawi menunjukkan bahawa bagi semua item, skor min yang dicapai adalah di bawah
3. Setelah Kad Dalil Avu Zar Zad digunakan, maka didapati 10 orang murid
tersebut dapat mengenali huruf Jawi yang mewakili huruf Rumi dan dapat juga
menyambung huruf-uruf Jawi dengan betul. Ujian pos yang dijalankan menunjukkan
100% murid lulus dalam ujian mengenal huruf manakala dalam ujian menyambung
huruf peratus lulus adalah 80%. Min minat yang dicapai selepas program juga
telah meningkat kepada skor min 4. Dapat dirumuskan, kemahiran murid dalam
menulis Jawi telah dapat ditingkatkan setelah menggunakan Kad Dalil Avu Zar
Zad. Penyelidikan untuk mencari pendekatan terbaik dalam amalan P&P bukan
sahaja dapat mengatasi masalah pembelajaran murid malah menggilap kreativiti
dan inovasi guru.
No comments:
Post a Comment