MENINGKATKAN
KEMAHIRAN
MENULIS
AYAT MUDAH DALAM BAHASA INGGERIS
DALAM
KALANGAN MURID TAHUN 4 UTM
DENGAN
KAEDAH “I-PALM Su Ve O”
Oleh
Jamilah
Binti Ahmad
SK
Taman Kota Kulai 2
81000
Kulai , Johor
1.
0 Refleksi Pengajaran dan
Pembelajaran Lalu
Apabila
saya memasuki kelas 4 UTM pada awal tahun, saya telah memberikan beberapa
latihan untuk dijawab di dalam kelas. Antara latihan yang diberikan adalah
membuat ayat dengan bantuan perkataan
yang diberi ( Rajah 1) . Saya
beranggapan apa yang telah mereka pelajari
semasa di tahun 3 akan digunakan untuk
menyiapkan latihan tersebut tetapi malangnya hampir 80% daripada mereka telah membuat dengan
menyalin semula perkataan yang diberi . Saya amat terkejut apabila menyedari
hal ini kerana anggapan saya adalah tidak benar.
The boys- fish –river ( Simple Present Continuous Tense)
( Jawapan murid: The boys fish river.)
Berdasarkan
tinjauan dan perbualan , didapati
ramai pelajar di kelas ini tidak memahami , tidak dapat
mengingat apa yang telah dipelajari dalam matapelajaran Bahasa Inggeris, dan
ada juga yang tidak tahu apakah yang
sedang dipelajari oleh mereka. Ini amat merugikan kepada para pelajar jika
mereka tidak dapat menguasai kemahiran membuat ayat dalam Bahasa Inggeris . Oleh itu suatu
pendekatan perlu diambil agar masalah ini tidak berlarutan hingga ke tahun 6
apabila mereka perlu menduduki peperiksaan UPSR. Keadaan ini juga merugikan
guru-guru kerana apa yang diajari bagai mencurah air ke daun keladi dan
menggambarkan tahap kualiti guru tersebut sebagai pendidik dan agen perubahan.
Pada
pendapat saya soal tidak faham dan tidak
ingat , tidak seharusnya timbul jika mereka benar-benar fokus kepada isi
pengajaran yang disampaikan oleh guru dengan baik . Kehilangan fokus dan tidak memahami bagaimana membuat ayat mudah dalam subjek
Bahasa Inggeris adalah di antara sebab saya terpanggil untuk melaksanakan
kajian dalam lapangan ini. Sekiranya mereka tidak dapat memahami dan tidak
dapat menulis ayat mudah dalam Bahasa
Inggeris bagi soalan 1 ( Paper 2), apatah lagi untuk menulis ‘essay’ bagi
soalan 3 ( Paper 2) yang semakin sukar.
2.0 Isu dan Keperihatinan yang Dikaji /
Fokus Kajian
Saya
memfokuskan kepada kaedah ‘ I-PALM SuVeO’ yang dapat membantu pelajar untuk memahami
dan dapat membuat ayat mudah dalam
Bahasa Inggeris . Pendekatan ‘ I-PALM SuVeO’
digunakan untuk membuat ayat mudah ( Simple Present Continuous Tense ) sahaja
dalam subjek Bahasa Inggeris Tahun 4. Beberapa
tindakan telah dibuat oleh guru dan pelajar dan saya yakin mereka akan dapat menulis ayat mudah dengan baik
jika mereka dapat menguasai kemahiran dan teknik pendekatan ‘ I-PALM SuVeO’
. Antara kelemahan para pelajar yang
ketara ialah:
1.
Tidak memahami objektif pembelajaran
Bahasa Inggeris (mengapa perlu pelajar mempelajari Bahasa Inggeris)
2.
Tidak tahu bagaimana dan apakah yang
perlu mereka fahami dalam membuat ayat.
3.
Mempunyai ‘mind set’ di mana subjek
Bahasa Inggeris ini sukar
Saya
yakin jika para pelajar ini didedahkan dengan teknik yang betul, InsyaAllah
mereka boleh mempelajari subjek Bahasa Inggeris dengan minat yang tinggi. Usaha
ini akan dapat membantu pelajar-pelajar yang lemah untuk lulus dengan baik
dalam peperiksaan dan seterusnya dapat meningkatkan nilai GNP sekolah. Di
samping itu, ia juga dapat meningkatkan peratus kelulusan pelajar SK Daerah
Kulaijaya dan seterusnya meletakkan
negeri Johor pada satu tahap yang terbaik diperingkat kebangsaan.
3.
0 Objektif Kajian
3.1 Objektif Umum
Meningkatkan
kemahiran menulis ayat mudah dalam Bahasa Inggeris.
3.2 Objektif Khusus
3.2.1 Pelajar dapat menulis ayat mudah ‘ Simple
Present Continuous Tense’.
3.2.2
Pelajar dapat mengingati dan menguasai
‘verb’ dan ‘object’ yang dipelajari.
3.2.3
Untuk menarik minat pelajar menulis
ayat Bahasa Inggeris yang dirasakan amat sukar.
4.0
Kumpulan Sasaran
Kajian
ini melibatkan 40 orang pelajar Tahun 4 UTM,
SK Taman Kota Kulai 2, Kulaijaya, Johor yang terdiri daripada
pelajar-pelajar Melayu , Cina dan India. Bilangan pelajar lelaki dan perempuan
masing-masing ialah 21 dan 19. Latar
belakang keluarga yang berbeza-beza dari keluarga yang miskin hingga sederhana
dan kebanyakannya datang dari kawasan perumahan teres dan rumah pangsa di Taman
Putri . Tahap pencapaian para pelajar kelas ini dalam mata pelajaran Bahasa
Inggeris adalah pada tahap lemah.
2 orang daripada 40 responden kajian adalah pelajar pemulihan.
5.
0 Perlaksanaan Kajian
Beberapa
langkah telah dirancang dan diambil untuk memastikan proses kajian ini berjalan
dengan sempurna.
5.1 Tinjauan Masalah
Semasa
menjalankan kajian ini, tinjauan masalah dibuat berdasarkan ujian pra, pemerhatian di dalam kelas, dan
temubual yang telah dijalankan.
5.1.1 Ujian Pra
Satu
ujian pra telah dijalankan ke atas para pelajar Tahun 4 UTM untuk menguji sejauh mana keupayaan mereka membuat ayat mudah dengan menggunakan
Simple Present Continuous Tense .
Pelajar diberi 10 buah gambar beserta
perkataan - perkataan dibawahnya dan diarahkan untuk membuat ayat daripada
perkataan tersebut. Mereka menjawab ujian ini di dalam kelas tanpa bantuan
guru, rakan -rakan ataupun buku rujukan. Ujian telah dijalankan selama 30
minit.
5.1.2 Pemerhatian Di Dalam
Kelas
Pemerhatian
di dalam kelas juga telah dibuat dan saya dapati hanya
segelintir pelajar sahaja yang
menunjukkan kesan progresif pada konteks
pembelajaran manakala segelintir yang
lain kelihatan melayang dan tidak
fokus kepada latihan yang dilaksanakan.
5.1.3 Temu Bual
Saya
bertemu bual dengan beberapa orang pelajar kelas ini secara tidak formal
tentang masalah yang mereka hadapi di
dalam kelas dan di luar atau di rumah. Masaalah yang dihadapi tidak dapat dinafikan menyumbang kepada
faktor mengapa mereka tidak dapat mengikuti pelajaran dengan lebih baik dan
hasilnya mereka tidak faham dan tidak
dapat mengingati apa yang dipelajari. Apa tah lagi wujud segelintir guru yang
suka mementingkan diri , tidak peka dengan keupayaan pelajar-pelajar dan hanya
mahu menghabiskan ‘syllabus’ mengikut jangkamasa tertentu.
5.2 Analisis Tinjauan Masalah
5.2.1 Ujian Pra
Satu
ujian pra telah dijalankan terhadap kelas 4 UTM dan hasil keputusan Ujian Pra adalah seperti pada
Jadual I .
Jadual
1 : Keputusan Ujian Pra bagi sampel kajian Kelas 4 UTM
Sampel
Murid
(S )
|
Markah
(Jawapan yang betul/ 10)
|
Catatan
|
1.
|
3
|
|
2.
|
3
|
|
3.
|
4
|
|
4.
|
2
|
|
5.
|
1
|
|
6.
|
0
|
Pelajar
pemulihan
|
7.
|
1
|
|
8.
|
2
|
|
9.
|
3
|
|
10.
|
3
|
|
11.
|
2
|
|
12.
|
1
|
|
13.
|
0
|
Pelajar
pemulihan
|
14.
|
5
|
|
15.
|
3
|
|
16.
|
4
|
|
17.
|
3
|
|
18.
|
2
|
|
19.
|
2
|
|
20.
|
1
|
|
21.
|
0
|
|
22.
|
3
|
|
23.
|
5
|
|
24.
|
5
|
|
25.
|
4
|
|
26.
|
3
|
|
27.
|
4
|
|
28.
|
3
|
|
29.
|
2
|
|
30.
|
2
|
|
31.
|
1
|
|
32.
|
0
|
|
33.
|
0
|
|
34.
|
1
|
|
35.
|
3
|
|
36 36
|
4
|
|
37.
|
2
|
|
38.
|
4
|
|
39.
|
5
|
|
40.
|
3
|
|
Berdasarkan
jadual Ujian Pra, didapati tiada pelajar
yang mendapat markah 10. Dua orang
pelajar sahaja mendapat
0 markah, dan yang 38 orang
mendapat markah dari 1 hingga 5 markah sahaja dalam Ujian Pra ini.
5.2.2 Pemerhatian yang Dilaksanakan di Kelas
Hasil daripada pemerhatian yang dilakukan di dalam
kelas, saya dapati
terdapat dua orang pelajar yang tidak dapat menjawab soalan yang
saya
berikan. Majoriti pula
memberikan jawapan yang salah. Puncanya ialah
pelajar tidak dapat
mengingati konteks isi pelajaran yang dipelajari walaupun
telah diulangi beberapa
kali.
5.2.3 Temubual
Hasil
temubual awal bersama sepuluh orang
pelajar 4 UTM secara tidak
formal, beberapa jawapan telah saya
perolehi dan kebanyakannya adalah
sama untuk kesemua pelajar.
5.3 Tindakan Yang Dijalankan
5.3.1 Penerangan tentang Kaedah ‘I-PALM
Su Ve O’
Dalam
kaedah ini, guru memperkenalkan kepada penggunaan tapak tangan dalam membuat
ayat Bahasa Inggeris. Tapak tangan
dipilih adalah berdasarkan pemerhatian guru terhadap pelajar-pelajar semasa
mereka menjawab soalan ujian atau peperiksaan. Pelajar-pelajar yang tidak dapat
menjawab soalan biasanya akan bermain-main dengan tangannya seperti melihat
tapak tangan dan menongkat kepala dengan
tangan dan kedudukan tapak tangan di kepalanya. Pendekata, tapak tangan adalah
anggota badan yang selalu diperhatikan oleh pelajar-pelajar , jadi adalah baik
sekiranya pelajar-pelajar dapat menggunakan tapak tangan untuk mengingati apa
yang telah dipelajarinya dalam menjawab soalan 1 ( Kertas 2 Bahasa Inggeris ).
Guru
mengarahkan pelajar untuk menulis di tapak
tangan kiri dengan menggunakan pen hitam mengikut arahan seperti di bawah :
1.
S 1 - di tengah tapak tangan kiri .
2. Su - di ibu
jari
3. is
- di jari
telunjuk
4. Ve + ing - di jari
hantu
5. O
what how – jari manis
6.
O where
when – jari kelingking
Kemudian
guru mengarahkan pelajar untuk menulis
di atas tangan kiri pula mengikut arahan seperti di bawah :
1.
P -
tengah atas tangan kiri .
2. Su
- ibu jari
3. are
- jari telunjuk
4. Ve
+ ing - jari hantu
5. O
what how – jari manis
6.
O
where when – jari kelingking
Guru menerangkan kepada pelajar maksud perkataan –perkataan yang di tuliskan
di atas tapak tangan dan di tangan.
5.3.2 Menulis ayat
dengan ‘I-PALM SuVeO’
Guru
mengedarkan sehelai lembaran kepada pelajar . Lembaran tersebut mengandungi
beberapa buah gambar untuk pelajar
membuat ayat mudah yang berkaitan .
Pelajar
diperkenalkan dengan pendekatan membuat ayat mudah dengan menggunakan Kaedah ‘I-PALM SuVeO
dengan mengikut langkah-langkah berikut:
1. Guru bertanya kepada pelajar beberapa soalan seperti
“How many people in the picture?”
“ Are you going to use S1 or P?”
2. Berdasarkan gambar di atas pelajar akan
menjawab P kerana ada tiga orang budak lelaki . Oleh itu semua pelajar akan
melihat atas tangan yang di tulis P.
3. Bermula dengan ibu jari ( Subject) – The boys , kemudian ibu
jari dimasukkan ke dalam.
4. Diikuti dengan jari telunjuk ( are)
, jari telunjuk akan dimasukkan ke dalam
5. Kemudian jari hantu ( Verb) + ing – ( fish + ing
= fishing) , jari hantu dilipatkan ke dalam.
. Jari
manis (Object) ( What / How) –
patiently, kemudian jari manis dilipatkan ke dalam.
7. Diikuti dengan jari kelingking ( Object) ( Where/ When ) – at the river .
Kemudian jari kelingking dimasukkan ke dalam.
8. Tangan pelajar akan digenggam membentuk satu penumbuk yang
membawa erti bahawa mereka perlu
meletakkan nokhtah atau titik di hujung
ayat.
The boys are fishing patiently
at the river.
5.3.3 Spelling dan penggunaan ‘ My sayang book’
Pelajar-pelajar diberi ‘my sayang book’ yang mengandungi vocabulary dan senarai ‘verb’
yang selalu digunakan dalam membuat
ayat. Pelajar-pelajar akan membaca dan
menghafal vocabulary ( object)
dan verb . Spelling dan latihan membuat ayat adalah kerap diberikan kepada mereka. Penggunaan
ganti nama ‘sayang’ apabila berinteraksi dengan pelajar-pelajar.
.
6.0
Jadual Pelaksanaan
Perlaksanaan
kaedah ‘I-PALM Su Ve O’ ini telah
dijalankan mengikut tarikh dan ketetapan
berikut :
BIL
|
AGENDA
|
Tarikh
|
|
Ujian
Pra
|
7
Februari 2011
|
|
Pengenalan
kepada kaedah ‘ I- PALM Su Ve O ‘
|
8
Februari 2011
|
|
Penerangan
tentang prinsip ‘ I-PALM Su Ve O’
(Simple Present Continuous Tense) dan
perlaksanaannya.
|
8
Februari 2011
|
|
Pemberian
‘My Sayang book’
Pelajar
dikehendaki menghafal 5 verb atau 5 noun setiap hari.
|
7
Februari 2011
7
Februari- 20 April 2011
|
|
Spelling
dan latihan membuat ayat
|
7
Februari- 20 April 2011
|
|
Ujian
Post
|
21
April 2011
|
7.0
Pelaksanaan Tindakan dan
Pemerhatian/Penilaian
Kajian telah
dilaksanakan dan pemerhatian / penilaian juga telah dibuat mengikut ketetapan
yang telah rancangkan.
7.1 Kaedah ‘ I-PALM SUVEO’
Kaedah
telah dilaksanakan sebaik sahaja kajian dimulakan . Kaedah ini diaplikasikan kepada semua pelajar dan pemberian hadiah diberikan
kepada pelajar-pelajar yang kerap
mendapat jawapan yang betul.
i.
Pemerhatian
Dari
pemerhatian didapati pelajar lebih bermotivasi , bersemangat dan berminat untuk
mengikuti proses pengajaran dan pembelajaran Bahasa Inggeris, tidak sabar
menunggu kehadiran guru, suka menolong guru mengangkat buku atau barang-barang
, mulai berani untuk berinteraksi dan bertanya tentang topik yang tidak
difahami dan mempunyai disiplin yang lebih baik semasa guru tersebut berada di
dalam kelas. Mereka suka membuat ayat dan wujud komunikasi dua hala antara
pelajar - guru atau pelajar-pelajar ,
dimana mereka selalu menyoal rakan-rakan dalam Spelling. Mereka tidak takut
mencuba dan sentiasa menunjukkan rasa yakin pada diri sendiri.
ii.
Refleksi
Guru
berperanan sebagai ibu kepada pelajar , bersifat tegas tetapi penyayang, menggunakan gantinama awak kepada ‘Sayang’
dengan pelajar-pelajar. Pelajar-pelajar yang tiada ibu atau bapa atau kurang
kasih sayang mendapati perkataan
‘Sayang’ sesuatu yang indah dan tersipu-sipu malu dipanggil dengan panggilan
itu namun kesannya mereka mulai meminati guru dan sentiasa ingin bersalam
dengan guru . Apabila mereka melakukan kesalahan, mereka perlu ditegur pada
ketika sekiranya mereka melakukan
perkara yang baik mereka diberi penghargaan walaupun dalam bentuk kata pujian
seperti ‘clever girl or clever boy’atau tepukan dari para pelajar di dalam
kelas. Tindakan ini mendorong dan memotivasikan mereka untuk terus tertarik
untuk mempelajari perkara yang baru dari guru. Para pelajar dapat mengingati kaedah
‘I-PALM SuVeO’ dan merasakan membuat ayat dengan menggunakan teknik ini
sangat menyeronokkan. Ramai diantara mereka yang dapat mengeja banyak
perkataan yang dihafal dari ‘My Sayang book’ dengan betul .
7.2 Ujian
Pos
i. Pemerhatian
Ujian
ini bertujuan untuk menilai tahap penguasaan kemahiran membuat ayat mudah
setelah pendekatan ‘ I-PALM SuVeO’ diaplikasikan. Para pelajar diberikan
masa 30 minit untuk membuat 10 ayat daripada gambar yang diberi tanpa bantuan
guru, rakan-rakan mahupun perkataan-perkataan. Hasilnya didapati seramai 20
orang pelajar mendapat 9 markah ,13 orang mendapat 8 markah, 3 orang mendapat 7
dan manakala 4 orang lagi mendapat 6 markah.Keputusan Ujian Pos adalah seperti di dalam Jadual 3.
Jadual 3
Keputusan Ujian Pos bagi sampel kajian kelas 4 UTM.
Sampel
Murid (S )
|
Markah Pra
(Jawapan yang betul/ 10)
|
Markah Pos
(Jawapan yang betul /10)
|
1.
|
3
|
9
|
2.
|
3
|
9
|
3.
|
4
|
9
|
4.
|
2
|
9
|
5.
|
1
|
6
|
6.
|
0
|
6
|
7.
|
1
|
7
|
8. 8
|
2
|
9
|
9.
|
3
|
9
|
10.
|
3
|
9
|
11.
|
2
|
9
|
12.
|
1
|
6
|
13.
|
0
|
6
|
14.
|
5
|
9
|
15.
|
3
|
8
|
16.
|
4
|
9
|
17.
|
3
|
9
|
18.
|
2
|
8
|
19.
|
2
|
8
|
20.
|
1
|
7
|
21.
|
0
|
7
|
22.
|
3
|
8
|
23.
|
5
|
9
|
24.
|
5
|
9
|
25.
|
4
|
9
|
26.
|
3
|
8
|
27.
|
4
|
9
|
28.
|
3
|
9
|
29.
|
2
|
8
|
30.
|
2
|
8
|
31.
|
1
|
8
|
32.
|
0
|
8
|
33.
|
0
|
8
|
34.
|
1
|
8
|
35.
|
3
|
9
|
36.
|
4
|
9
|
37.
|
2
|
8
|
38.
|
4
|
9
|
39.
|
5
|
9
|
40.
|
3
|
8
|
ii.
Refleksi
Ternyata
dengan menggunakan pendekatan ‘I-PALM SuVeO’ ini, pencapaian pelajar dalam Ujian
Pra meningkat dengan ketara. Pelajar juga amat yakin dengan jawapan
masing-masing tanpa ada perasaan gusar dan mereka sentiasa bersemangat untuk
belajar matapelajaran yang pada mulanya begitu asing bagi mereka.
8.0
Refleksi Kajian
8.1 Refleksi Pelajar
Pelajar
amat tertarik dengan guru yang mengajar,
sentiasa menanti kehadiran guru, menyayangi guru, menghormati dan selalu bersedia untuk proses pengajaran
dan pembelajaran .. Kegembiraan terbayang di wajah mereka apabila diberi penghargaan dan apabila melihat buku
latihan atau kertas jawapan mereka ditanda dengan ‘star’ (bintang). Penggunaan teknik ‘I-PALM SuVe O’ dapat
menarik minat pelajar membuat ayat dengan mudah . Melalui analisis yang dibuat,
terdapat peningkatan yang ketara pada
markah pelajar di antara Ujian Pra dan Ujian Pos.
8.2 Refleksi Guru
Saya
berpuas hati dengan kaedah yang digunakan kerana ia merupakan satu eksperimen
kepada pelajar-pelajar. Eksperimen ini boleh diteruskan lagi jika guru berkemampuan
dan ia menggunakan Tenses yang lain seperti Simple Continuous Tense, Simple
Past Tense dan lain-lain. Saya juga berharap semua guru dapat bekerjasama
antara satu sama lain bagi menarik minat pelajar untuk terlibat dalam aktiviti
P & P daripada mendera atau mendenda mereka sekiranya mereka tidak tahu menjawab
sesuatu tugasan kerana setiap kejadian adalah disebabkan oleh sesuatu. Kita
perlu bertanya kepada diri sendiri ‘Why’ ?( kenapa ia berlaku ?) dan mencari
jalan dengan menjawab ‘How’ ( bagaimana untuk mengatasinya dengan cara yang
positif? ) .
Ketiadaan
minat dalam melakukan sesuatu menggalakkan pelajar menjadi bosan di dalam
kelas. Kebosanan pelajar dalam kelas boleh menyebabkan pelanggaran disiplin
seperti mengganggu pelajar lain, ponteng kelas, ponteng sekolah dan tidak menyiapkan
kerja rumah. Kesimpulannya, masalah-masalah yang terdapat di dalam proses
pengajaran dan pembelajaran adalah sama di sekolah di seluruh Malaysia. Pada
dasarnya sikap para pelajar yang tidak serius dan tidak berminat terhadap
pembelajaran menyebabkan kegagalan di dalam peperiksaan.
9.0
Cadangan Untuk Kajian Seterusnya
Untuk
kajian yang seterusnya, saya cadangkan agar kajian dilakukan di dalam lapangan yang
berfokuskan kepada kaedah untuk menulis ayat bagi menjawab soalan 3 (Paper 2)
bagi pelajar-pelajar yang lemah. Mereka banyak kehilangan markah di
bahagian ini kerana hanya menyalin perkataan-perkataan yang diberi dalam bentuk
ayat tanpa memberi sebarang maksud.
BIBLIOGRAFI
Bahner , S
(1995). Short takes on writing : The
60-minutes collaborative paper. College Teaching , 43(1), 14-15
Jones , P.
Taylor , A & Tate , D. Flip it ! And
you be the judge : Two cooperative
–learning activities to teach foreign languages.
Dean , E.E
(1996) Teaching the proof process : A
model for discovery learning .
Halliday , M.A.K
(1985) Spoken and Written Language. Geelong , Victoria .Deankin University
Press.
Christie , F.
(1984) . Children Writing : A Reader. Deakin University Press.
Bolitho, R &
Tomlisson , B ( 1995) Discover English . Oxford : Heinemann.
Martin, J.R
& J Rothery ( 1981) Writing Project Report . University of Sydney.
Martin ,J.R
(1992) English Text: System and Structure. Amsterdam.John Benjamins.
Moll,L.C (1990)
Instructional implications and applications of socio-historical
psychology.Cambridge. Cambridge University Press.
Painter , C. (
1991) Learning the mother tongue (2nd ed) . Geelong , Victoria .
Deakin University Press.
Website :
What does it mean by I-PALM? Stand for what?
ReplyDeletemy hand palm* because literally they need to use their palm to write the formula. well thts what i do.
ReplyDeleteI would like to thank Puan Jamilah Binti Ahmad for doing this paper. I m currently using this paper as my literature review.
However, i do have some questions. How can i communicate with you? Thanks in advance.
Thank you for sharing .
ReplyDelete